my advertise

THE BLOG OWNER

THE BLOG OWNER
“Kindness is a language which the deaf can hear and the and the blind can see”

MY Frenz / MY Sahabat

14 December 2011

New York Times yang melaporkan penganut Kristian di negara ini ‘dipergunakan’ pihak tertentu untuk meraih undi umat Islam

BILA DR MAHATHIR BERKATA:-KATA:


KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata cubaan pihak berkepentingan untuk mengeksploitasi agama bagi meraih sokongan politik terutama menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) akan membawa kesan serius yang tidak diingini. 

Bekas Perdana Menteri menegaskan, sebarang cubaan untuk mengeksploitasi perbezaan agama sudah pasti membawa kesan buruk kerana rakyat di negara ini menganuti pegangan agama berbeza.


Sehubungan itu, beliau mengingatkan rakyat supaya mengelak daripada terus memainkan isu agama kerana ia boleh membawa kepada pergaduhan antara agama.



“Saya tidak tahu (cubaan ini) tetapi saya berharap perkara ini (agama) tidak dibabitkan, jangan kacaulah. Saya tidak suka membawa perkara agama sama ada Islam atau Kristian atau apa agama pun dalam hubungan kita. 


“Kita ada pengikut agama yang berbeza dan apabila berlaku pergaduhan agama, ia boleh menjadi sangat, sangat serius. Oleh itu, kita tidak harus mendengar cubaan itu,” katanya pada sidang media selepas merasmikan pelancaran Larian Sahara Dinar Emas 2012 di sini, semalam. 



Beliau mengulas laporan disiarkan New York Times yang melaporkan penganut Kristian di negara ini ‘dipergunakan’ pihak tertentu untuk meraih undi umat Islam sekali gus memastikan mereka menang besar dalam PRU akan datang. 


Editor Katolik akhbar mingguan The Herald, Rev Lawrence Andrew melaporkan keadaan iklim dan perasaan adalah lebih politik mengatasi segala-galanya dengan pihak berkepentingan menjangka usaha itu akan dapat menyatukan umat Islam, namun beliau tidak fikir rakyat Malaysia dapat dibeli kerana ia lebih kepada satu permainan politik. 


Portal berita sering melaporkan ketegangan agama antara penganut Islam dan Kristian di negara ini meningkat terutama sejak kejadian Jabatan Agama Islam Selangor menyerbu sebuah gereja di Petaling Jaya pada Ogos lalu. 


Aku tertarik dengan kata-katanya....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...