Hasan Ali: Saya akan peluk Anwar
ALOR SETAR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dicabar bersumpah laknat bagi membuktikan dirinya bukan seorang biseksual seperti didakwa bekas rakan karibnya, Senator Datuk S Nallakaruppan.
Pengerusi Jalur Tiga (Jati), Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata, pemimpin Pakatan Rakyat (PR) itu juga dituntut menjelaskan semua persoalan berhubung isu moral yang mengaitkan dirinya dengan beberapa individu termasuk Shamsidar Taharin, isteri Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.
Media sebelum ini menyiarkan kenyataan Nallakaruppan yang mendakwa Anwar seorang biseksual manakala adik Azmin, Ummi Hafilda pula mendakwa Anwar mempunyai hubungan sulit dengan Shamsidar.
“Kalau dia berani, dia mesti bersumpah laknat dengan menyebut ‘Wallahi, Wabillahi, Watallahi, saya, Anwar Ibrahim, menafikan tuduhan-tuduhan (disebutkan setiap tuduhan itu), dan jika saya menipu, saya akan dilaknat’.
“Anwar perlu jawab dakwaan ini dan jika tidak bersalah, buktikan. Saya menunggu jika dia mampu sumpah laknat dan lahir dari keikhlasan hatinya.
“Saya orang pertama akan ucap tahniah, berjabat tangan dan memeluk dia,” katanya pada Ceramah Umum di Taman Uda, kelmarin.
Hasan berkata, Anwar kini menghadapi masalah dan menyebabkannya semakin lemas, malah rakyat kini dilihat tidak lagi menghormati atau mengendahkan ucapan mahupun pandangannya.
“Bekas pemimpin PR termasuk orang kuat Anwar, Senator Ezam Mohd Nor (bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan) dan Datuk Zulkifli Noordin (Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu), turut meninggalkannya kerana tidak sanggup melihat moral Anwar,” katanya.
Menurutnya, beliau mengenali Anwar secara peribadi memandangkan kedua-duanya pernah belajar di universiti sama serta mengikuti kursus sama, malah sering berhubung sewaktu menjadi penjawat awam sebelum ini.
“Anwar perlu ‘membersihkan’ dirinya, saya sayang dia (Anwar), saya akui dia berkebolehan dan berkemampuan, memang saya kawannya tapi saya tidak berkompromi atas masalah moral,” katanya
saifulfromslim