my advertise

THE BLOG OWNER

THE BLOG OWNER
“Kindness is a language which the deaf can hear and the and the blind can see”

MY Frenz / MY Sahabat

11 April 2012

Gempa di Aceh 8.5 SR, 11 april 2012 & video terkini

Gempa Bumi 8.5 SR Guncang Aceh, 11 april 2012 - Gempa di Aceh 8.5 SR, 11 april 2012 Baru saja terjadi gempa dengan kekuatan 8.5 skala ritcher, di dekat pulau sumatera. Gempa terjadi di sekitar lautan. Informasi ini masih akan terus kami update. Berita terbaru menyatakan bahwa beberapa waktu yang lalu terjadi gempa dengan kekuatan 8.5 skala ritcher, yang berpusat di dekat pulau sumatera. Gempa terjadi di sekitar lautan. Gempa bumi mengguncang Banda Aceh pukul 15.39. Guncangan terasa kuat dan menerus. Gempa yang terjadi saat ini berpotensi tsunami.Gempa juga dirasakan di Padang hingga Bengkulu.
Gempa Aceh April
Menurut Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika gempa ini berpotensi tsunami dengan kedalaman lebih kurang 10 Km. Sekian Informasi Mengenai Gempa Bumi 8.5 SR Guncang Aceh (NAD), 11 april 2012.




Indonesia Earthquake 8.7 Magnitude earthquake  reported off province Acheh


Kesan Di Malaysia:

Antara yang turut merasa gegaran adalah sepanjang negeri pantai barat semenanjung Malaysia,gegaran yang di rasai serentak itu berlaku dalam lingkungan jam 4.30 berlarutan sehingga jam 4.50 petang (waktu Malaysia) di sesetengah tempat
Sumber memberitahu kawasan yang paling merasai gegaran paling lama adalah negeri di utara tanahair antaranya Perak,Kedah dan Pulau Pinang Dalam pada itu penduduk sekitar Selangor dan Putrajaya juga merasai impak gegaran gempa bumi tersebut
Hasil maklumat yang dikumpulkan gegaran dirasai dalam sekitar 3 hingga 5 minit



11.4.2012 – Berita Harian –terkini

ALOR SETAR: Majlis Keselamatan Negara (MKN) Kedah mengarahkan semua penduduk yang tinggal di persisir pantai di negeri ini terutama di Langkawi dan Kuala Muda bersiap sedia untuk meninggalkan kediaman masing-masing bagi menghadapi kemungkinan ancaman Tsunami susulan gempa bumi berukuran 8.7 skala Richter di Aceh, Sumatera Utara Indonesia, petang tadi. 

Setiausahanya, Abu Bakar Sudin, berkata pihaknya sudah menerima amaran peringkat pertama Tsunami kira-kira jam 6 petang tadi sebelum mengarahkan agensi berkaitan termasuk polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat selain Jabatan Penerangan untuk menghebahkan maklumat berkenaan kepada orang ramai menjauhi pantai.
"Kita sudah membuka Bilik Gerakan di Anak Bukit sebagai pusat maklumat dan operasi sekiranya berlaku kemungkinan Tsunami.
"Ketika ini Jabatan Meteorologi mengeluarkan amaran pertama di negeri utara dan kita mengambil langkah berjaga-jaga dengan meminta orang ramai khususnya penduduk persisir pantai supaya bersedia menghadapi sebarang kemungkinan,"katanya.



saifulfromslim




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...