SHAH ALAM - Angkatan Muda Keadilan (AMK) mencabar Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin sama-sama berganding dengan pihaknya bagi mengemukakan bantahan kepada kerajaan berhubung dakwaan hubungan dagang antara Malaysia dan Israel.


Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, bantahan itu perlu dilakukan berikutan kenyataan Khairy sebelum ini yang dilihat anti-Israel.Beliau turut mempersoalkan pendirian Khairy berhubung kapal dagangan yang berlabuh di Pelabuhan Klang 16 Februari lalu yang mana didakwa ada kaitan dengan Israel.


“Apa pendirian Khairy mengenai pendedahan kapal-kapal yang dimiliki sebuah syarikat yang didakwa dikuasai oleh kerajaan Israel yang mempunyai akses bebas ke Westport, Pelabuhan Klang?.


“Kami juga berminat untuk tahu pendirian Khairy mengenai penjelasan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir bahawa kerajaan tidak melarang perdagangan antara syarikat swasta negara ini dengan ahli-ahli perniagaan Israel.


"Saya mencabar Khairy dan Pemuda Umno untuk sama-sama menyatakan bantahan kepada kerajaan khususnya Perdana Menteri atas hipokrasi yang ditunjukkan dalam isu dagangan bersama Israel serta hentikan sebarang hubungan diplomatik dengan Malaysia," katanya dalam kenyataan media di sini.


Sebelum ini, ada dakwaan mengatakan dua kapal dipercayai milik Israel berlabuh di Westport pada 16 Februari lalu. Perkara itu didedahkan oleh Jingga 13 Isnin lalu.


Selain itu, Shamsul Iskandar berkata, pihaknya turut menyelar kenyataan Khairy bahawa memberi Anwar undi bermakna mengundi untuk Israel.


Katanya, adalah tidak wajar mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana sebagai pemimpin, ia merupakan tindakan yang memalukan dan tidak cerdik.


"Kami menunggu respons balas Khairy mengenai hal ini. Semoga beliau tidak berdolak dalik sebagaimana yang dilakukan beliau dalam debat mengenai isu skandal (Pusat Fidlot Kebangsaan) NFC," katanya.

aku rase ginie lagi bagus:


Soal dagangan berbeza dengan pengiktirafan. Contoh Msia terpaksa menerima chips Intel walau pn ianya milik Israel untuk kepentingan sistem penkomputeran kita.

Hubungan diplomatik Msia/Israel mmg tak ujud. Yang masih nak persoalkan kenape? Sedar le Ketua Umum dah pun sanggup mengiktiraf Israel sbg negara. Nak buat lawak jenaka ape lagi Ketua AMK nak berganding bahu dengan KJ dari umno buat bantahan. Mengapa KJ...apesalah ajak PAS saja kerana PAS juga tidak mengiktiraf Israel. Patut nya Ketua AMK buat sepanduk mengalukan kedatangan kapal2 Israel tu di Westpot Port Klang je...baru le betul. Lepas tu mesti dunia akan mengkagumi Ketua AMK lak

saifulfromslim