my advertise

THE BLOG OWNER

THE BLOG OWNER
“Kindness is a language which the deaf can hear and the and the blind can see”

MY Frenz / MY Sahabat

22 March 2012

guru kena penyayang

Dalam mesyuarat guru kali kedua pada 19 Mac tahun nie...pengetua aku menyarankan semua guru mesti bersikap penyayang pada semua pelajar. Sekolah tempat aku bekerja sebagai guru adalah sebuah sekolah luar bandar dan pelajarnya terdiri daripada budak kampung, estet, kampung baru dan pekan. Pasal perangai ada yang baik dan sopan santun dan perangai nakal serta katogeri jahat boleh dikatakan banyak juga. Kenyataan boss aku nie ada betulnya juga tapi yang mempertikaikannya banyak juga.

Hari ini aku masuk kelas, dan umumkan keputusan ujian selaras 1 pada kelas tingkatan 3 ranking 3. Budak dalam kelas boleh dikatakan average je...Semua lulus melainkan seorang gagal dan seorang lagi tak hadir. Budak nie memang sejak bukak sekolah pada sesi persekolahan tahun 2012...nie dah banyak kali tak datang. Yang aku geram pada dia nie...sebab ade je alasan dia beri. Rase nak marah memang sentiasa ada pada budak nie...kerana asyik ponteng je sehingga masa ujian pun dia ponteng.

Aku pun panggil budak nie...ke depan. Memang tujuan aku nak marah. Tapi tibe-tibe ingat kate-kate pengetua yang mahukan semua guru-guru tunjukkan sifat penyayang pada pelajar-pelajar sekolah nie. Aku panggil le budak nie...tapi kali nie dengan lembut. Budak tu agak terperanjat kerana selalunya aku marah dan kasar memanggilnya. Dia datang dengan tersenyum dan dari riak rupa macam seronok je. Maklum le tak kena marah. Dengan lembut aku bertanya, ' Kenape tak datang ujian hari tu Zamir?' Dia tunduk sambil menggarukan kepalanya...sedang berfikir alasan yang nak diberi. Tibe-tibe dia berkata, ' Saya tak sihat le cikgu '. Ye ke Zamir. Terperanjat beruk budak nie dengan jawapan aku kerana menyedari seolah-seolah aku terima alasan yang diberi dengan mudah dan tidak seperti sebelum ini. Zamir senyum sambil merenung kawan-kawannya dalam kelas seolah-olah rase bangga kerana tak kena marah malah dapat simpati dari cikgu pulak.

Boleh saya duduk cikgu? Dia bertanya aku...Dengan lembut aku bertanya, 'Zamir awak sakit ape...kesian awak.'  Malas  nak cakap cikgu...sebab mesti cikgu tak percaya punye. Saya sebenar kena buatan orang cikgu...sebab ramai orang kat kampung dengki kat saya dan keluarga saya. Aku geram dengan alasan penipu budak nie...tapi kerana nak bersikap penyayang, aku terus bertanya, "Zamir sekarang awak dah sihat ke?" Sekarang semua ok...cikgu kerana saya nie ada pendinding yang kuat. Celaka punya budak dah le penipu..dan sekarang nak tambah lagi kelentongnya pulak dengan cakap besar pulak...aku tak tunjuk marah padanya...tapi ikutkan hati rasa nak sekeh je kepalanya.

Semua dengar sini, aku tujukan pada semua pelajar dalam kelas. Mulai hari ini awak semua mesti bersimpati dengan Zamir kerana dia terkena penyakit buatan orang. Awak mesti tolong dia jika ada kesukaran kerana dia nie tak begitu sihat. Semua pelajar terdiam dan rasa hairan kerana aku bersimpati pada Zamir. Mereka nie semua tahu Zamir nie...memang pandai menipu dan paling pemalas. Semua pelajar dalam kelas jelas tak berpuas hati dengan simpati aku pada Zamir. Rungutan kecil dikalangan rakan kelas jelas kedengaran kerana tak berpuas hati kerana berpihak berlebihan pada Zamir dengan tuturbahasa yang lembut. Ginie semua...kesian Zamir walau pun dia seorang pelajar lelaki yang gagah...masih terkena sakit buatan orang. Sebagai makluman semua awak semua mesti tolong dia kerana dia dah berbadan dua kerana kena buatan orang. Untuk lebih jelas lagi sebagai makluman semua kita tak lama lagi akan dapat adik kerana Zamir mengandung. Satu kelas bising dengan pekikan dan ketawa...dan Zamir terus beredar ketempat duduk dan menangis kerana terlalu malu....atau terlalu sakit hati ataupun terlalu marah.
- saifulfromslim -

p/s: ini adalah paparan cerite benar ok

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...