my advertise

THE BLOG OWNER

THE BLOG OWNER
“Kindness is a language which the deaf can hear and the and the blind can see”

MY Frenz / MY Sahabat

07 January 2014

Penggunaan kalimah Allah kini menjadi topik panas pada perbincangan2 samada pro dan ada yang kontra mengikut katahati dan rasahati masing-masing.


Sebagai warganegara, saya tak pernah ada niat untuk membenci penganut agama lain. Sebagai seorang yang beragama Islam, saya suka jika semua orang hidup dalam harmoni pada suasana yang aman sejahtera. Saya hormat anda, anda juga perlu hormat saya. Sebagai warganegara kita harus mematuhi peraturan dan undang-undang disesabuah negara. Mana ada undang-undang serta peraturan yang memungkinkan mengikut kehendak dan selera kita saja dimuka bumi ini. Sebagai warganegara saya diasuh dengan ' Rukun Negara ' sejak sekolah rendah lagi. Salah satu daripadanya ialah kita harus menghormati peraturan dan undang-undang yang sedia ada.



Pada perhatian saya penggunaan kalimah allah kini menjadi topik panas pada perbincangan2 samada pro dan ada yang kontra mengikut katahati dan rasahati masing-masing. Masalah sekarang mahkamah telah buat keputusan tidak dibenar Christian menggunakan kalimah Allah dinegara ini. Lain-lain negara tidak melarang, jadi itu hak mereka. Ramai pendapat golongan tertentu, soalah2, islam tidak membenarkan terjemahan bible ke Bah Melayu. Rasanya tiada larangan pun di Malaysia terjemahan ke bahasa melayu. Yang tak dibenarkan hanya penggunaan kalimah Allah saja.

Mungkin keputusan itu dirasa sebagai tidak adil. Mana ada SEMUA keputusan mahkamah didunia itu sentiasa adil untuk semua pihak. Pemilik rumah hasil titik peluhnya membeli rumah itu pernah dikaviet akibat orang yang tak berhak pada harta membawa usul mahkamah dan pihak yg tak berhak mendapat hak pemilikan. Ada orang yg tak membunuh dijatuh hukuman mati. Ada orang makan rasuah tidak diambil tindakan tetapi orang yg tak bersalah pula dikenakan. Mahkamah buat keputusan berdasar sudut teknikal yang tepat. Jk pihak yang tak bersalah tersilap memberi kenyataan maka kekadang dia boleh dihukum.

Disini, bukan masalah politik atau agama yang kita pertikaikan sangat. Tapi yang penting kita hormati keputusan mahkamah. Keputusan mahkamah itu perlu dipatuhi, tak kiralah dimana negara pun didunia ini. Takkan jika keputusan tak menyebelahi kita, kita harus menentangnya. Malah ada ibu angkat mendapat hak penjagaan anak, manakala ibu kandung hilang hak penjagaan. Jadi mahkamah tidak adillah? Sebenar mahkamah buat keputusan yang adil berdasar situasi dan sudut-sudut teknikal tertentu...walaupun dirasai tidak adil oleh ibu kandung itu. 


Dengan itu kita sebagai warganegara terpaksa patuh pada keputusan mahkamah. Jika rasa tak puas hati cuba iktiarkan secara yang betul...bukan melanggar perintah. Sebab perlanggaran itu secara langsung menunjukkan kita membuat sesuatu yang dilarang yang boleh diambil tindakan oleh pihak berkuasa. Jk tak puas hati, jangan melanggar keputusan, jika rasa perlu buatlah rayuan secara teratur jk rasa perlu sampai ke queen counsel pun boleh kita diusahakan... oleh mana-mana pihak yang berasa tak berpuas hati ini....Tapi yang penting bila dah ada keputusan patuhi. Jangan nak ikut kehendak kita saja...sebab itu maka pentingnya ada peraturan, undang-undang yang harus kita patuhi. Kadang2 memang ada peraturan/undung2 yang kita tak menyetujui...tp sbg warganegara kita harus hormati keputusan yang telah dibuat. 

Perlu diingat semua undang2 dan peraturan dibuat secara adil dan ilmiah oleh pihak-pihak yang mahir dan layak sebelum setiap peraturan/keputusan yang dibuat dan diguna pakai secara sah oleh sesuatu negara itu

oleh;
saifulfromslim

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...