AES mula diperkenalkan 23 September 2012
baru-baru ini. Ianya dikenali sebagai Sistem Penguatkuasaan Automatik atau
dalam bahasa orang putih Automated Enforcement System. Kata lain camera yang
dipasang kekal ditepi jalan-jalanraya untuk merakam gambar dengan lebih tepat
dan sukar dipertikaikan. Ikut cerita kononnya nak mengurangkan accident pada
kawasan-kawasan tertentu. Betul ke itu sebabnya? atau ada benda-benda lain atau
tujuan-tujuan lain yang bersifat tersembunyi pada perancangan pemasangannya.
Tengok je sejak 23 september 2012 hingga kini 9 oktober 2012 baru sebulan lebih
sikit je bilangan pesalah trafik yang dikesan dan sampai 63,558. Cuba bayangkan
jika setahun berapa banyak kesalahan pulak tercapai dari aspek figure kesalahan
dan saman yang akan dikeluarkan. Mengapa tetibe je benda Allah nie dikeluarkan.
Kadang-kadang aku fikir jugak adakah ini akan dijadikan macam mesin pengutip
duit pada pemandu-pemandu tak kiralah dari golongan kaya, sedarhana, dan
miskin. Dijalan lama KL- Ipoh pun dipasang. Macam dekat Sungkai dipasang dekat
kawasan perumahan estet Sg Kruit. Betul ke kawasan tu banyak accident atau
kerana itu kawasan had laju maka mudah le pemandu kena saman. Rasenya Lepas PRU
ke 13 confirm berderet surat saman
dikeluarkan. Tak kan kerana banyak dah keluar, BRIM, Wang Buku budak sekolah
dan mahasiswa, BRIM remaja, Gaji BaRU, Bonus kakitangan awam, laptop free dan
macam-macam bonus dah bagi maka mula le ada akai lain pulak cara nak pekena
rakyat awam balik agar dapat pulangan balik daripada apa yang mereka dah
diperolehi. Aku nie bukan le menuduh yang bukan-bukan tp berdasar statistic dalam
tempoh sebulan je 63,558 orang pesalah jalanraya dah terkumpul. Yang paling
mudah dan banyak confirm kerana melebihi had laju. Pesalah lampu isyarat pun
rasenya tak gitu banyak..kerana ramai pemandu 99% mematuhinya lampu trafik nie
melainkan kerana tersilap tanpa sengaja dan kadang-kadang tersilap antara
perubahan hijau ke kuning dan ke merah dengan bukan kerana niat nak langgar
peraturan. Kelajuan memang diakui. Kadang-kadang untuk dapatkan kelajuan
diparas 60kmsj atau 80kmsj menjadi kesukaran bagi seorang pemandu biasa dan
bukan professional…masa nie le perangkap
AES akan free-free atau kata lain dengan mudah menjadikan pemandu jenis
ini sebagai mangsa pesalah trafik. Mereka melaku kesalahan tetapi seolah-seolah
mereka ini dinafikan untuk membuat rayuan atau pembelaan. Mereka malas ke
mahkamah kerana masalah masa, kewangan dan lain-lain faktor yang begitu
menyusahkan untuk mendapat pembelaan. Mereka akan bayar saman dengan tidak ada
keredhaan dan marah pada badan penguatkuasa berkenaan dan sekaligus dengan
kerajaan. Di Negara maju termasuk Singapura perkara penguatkuasaan memang dah
sedia ada dan mereka dah boleh terima kerana faktor hidup mereka yang mampu. Di
Malaysia nie, perkara saman ini memang membebankan masyarakat awam. Di
Singapura orang awam berpendapatan sederhana malah tinggi pun suka menggunakan
pengangkutan awam dan begitu juga di semua negara maju seperti Eropah dan
Amerika mengguna pengangkutan awam pada kadar yang besar melebihi pemanduan
sendiri. Jadi masalah saman ini tak begitu dirasai disana. Bukan nak hina Negara
Malaysia nie tapi tengok aje le pengangkutan awam yang ada. Diluar bandar jadual
perjalanan kadang-kadang sejam hinga kadang mencecah 4 jam. Negara maju dalam kadar 15 minit jadual perjalanan dengan kondisi pengankutan
1st class. Jadi orang Malaysia terpaksa naik kenderaan sendiri kerana tiada
kemudahan pengangkutan awam yang efisyen, malah kadang-kadang dibawah paras
yang sungguh mendukacitakan. Tak adil le kerajaan guna system AES mengikut cara
negara maju tapi kemudahan pengangkutan masih ditahap yang sungguh rendah
kecuali di Kuala Lumpur dan satu dua bandar besar je. Dah le tue pasang AES secara keseluruhan
termasuk area yang takde pengangkutan awam samasekali atau system pengangkutan
awam yang dibawah paras sedehana. Patutnya AES hanya digunakan di bandar besar,
itu pun bukan meyeluruh kerana system pengangkutan awam masih bukan pilihan
orang Malaysia. Jangan kata orang
Malaysia tak suke guna pengangkutan awam tapi rase-rasenya kerajaan
sendiri pun tahu mengapa mereka tak mahu
naik.. Dah le… lupakan je cara mengutip hasil dengan cara penginayaan..tak baik
tau. Jadikan negara nie betul-betul bertaraf maju..lepas baru le fikir nak guna
AES nie. Bila rakyat marahkan kerajaan baru tau. Tengok pemimpin pembangkang
dah jadikan ini sebagai isu. Jangan kate itu isu politik je. Sebenarnya itu
adalah satu 5 star punya tindakan serta
isu untuk membela rakyat. Malah ada ramai pemimpin-pemimpin dari kerajaan pun
tak berapa setuju pada system AES nie tapi tak berani sangat buat tentangan
secara terang kerana melanggar prinsip parti dan sebagainya. Pada Kerajaan
khusus Perdana Menteri sepatutnya harus melihat perkara ini semula dan tak
payah le dilaksanakan untuk tempoh 10 tahun ini. Tunggu aje bila kita dah jadi negara
maju dan ada infrastruktor setanding dengan negara maju baru lew fikir pasal
AES, saman dan sebagainya. Buat je penguatkuasaan secara biasa macam dulu-dulu
dah le. Semua orang boleh terima…
Catatan -
saifulfromslim
BACA TENTANG ISU AES ini…
KUALA LUMPUR: Beberapa Ahli
Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang hari ini menggesa kerajaan
mengkaji semula pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bagi mengesan
pesalah lalu lintas kerana mendakwa ia membebankan pengguna jalan raya.
Perkara itu pada mulanya
dibangkitkan Sim Tong Him (DAP-Kota Melaka) ketika membahaskan Rang
Undang-undang Perbekalan 2013 di Dewan Rakyat, yang berpendapat sistem
penguatkuasaan itu sepatutnya masih dalam tempoh percubaan.
"Kita tahu AES adalah
untuk mengurangkan kemalangan tetapi adalah wajar juga untuk mendapatkan pandangan
pelbagai pihak mengenainya. Kita tidak mahu ia menjadi satu perangkap atau
untuk mengaut keuntungan," katanya.
AES adalah sistem kamera
automatik berteknologi tinggi yang dipasang di lokasi yang dikenal pasti sering
berlaku kemalangan selain bertujuan meningkatkan keberkesanan dan kecekapan
sistem penguatkuasaan serta mampu mengurangkan kemalangan maut.
Fasa pertama pelaksanaan AES
mulai 23 September lalu mengenal pasti 63,558 pesalah trafik yang melanggar dua
kesalahan utama iaitu memandu melebihi had laju atau melanggar lampu merah.
Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri
Gading) ketika mencelah berharap kerajaan menangguhkan pelaksanaan AES.
"Sebelum ini sudah tiga
kali tangguh tapi bila dilaksanakan kita lihat lebih kepada membebankan rakyat.
Kalau boleh kita harap kerajaan dapat turut mansuhkan saman lebih 60,000
pesalah trafik yang dikenal pasti menerusi AES ini," katanya.
Datuk Noraini Ahmad (BN-Parit
Sulong) pula mencadangkan lebih banyak papan tanda amaran diletakkan di lokasi
AES supaya pengguna jalan raya lebih berhati-hati.
Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah)
yang bangun menyokong, mahu kelemahan pelaksanaan AES dikaji semula supaya ia
tidak memberi tekanan kepada pemandu.
We reported earlier that
the full complement of 831 Automated Enforcement System (AES) cameras will be
up and running in 18 months from now, with the cams set to be deployed in
stages. The Road Transport Department (JPJ) has actually released the full set
of locations where the cams will be placed, and you can find the complete list
of both speed trap and traffic camera locations as well as a summary after the
jump.
Already, 14 AES cameras
have been operational since September 23, and these are installed at various
hotspots or accident prone areas in the Klang Valley and Perak. The 14
locations are listed in our earlier report.
saifulfromslim.blogspot.com
jalan jalanraya samestinya dipasng dgn tanda2 trafik, yg mampu memberi gambaran sejelasnya mengenai peringatan2 untuk memelihara ketertiban sipemandu pada kiri kanan sepanjang jalanraya yg dilaluinya. kawasan2 yg dipasang kamera misti ditanda dgn nyata agar perkara ini tidak dapat ditikaikan atas kesalahan2 yg dilapurkan terhadap mereka. Dalam situasi ini orang2 siuman pun malu dan tak mungkin mempersoalkan/merungut. anggota2 polis pula samestinya di tempat2 yg tidak diawasi olih kamera, sekali gus juga mengingatkan para pengguna bahawa polis masih ikut serta secara lansung mengujudkan tata tertib pengguna dijalan jalan raya. saperkara yg penting juga ialah perlunya meningkatkan had kelajuan di expressway ka paras yg munasabah,iaitu ka 150 kph(atau 100 mph).had yg digunakan sekarang pasti sesuai untuk zaman dulu dimana semua jalan2raya berliku liku dan satu aliran saja. Mungkin bolih dikenakan syarat kpd kenderaan berkempuan tinggi dgn membayar cukai jalan yg lebih tinggi daripada mereka yang ingin kekal dgn had kelajuan sekarang . salepas itu barulah polis seharusnya ligat keluarkan saman sebanyak mungkin, agar kutipan dari saman dan berbagai jenayah lain mungkin mampu membayar hatta thd pembiayaan urusan kepolsian keseluruhannya. manfaat collateral juga ialah menguncupnya jumlah kemusnahan nyawa dan harta benda dijalan jalan raya,meningkatkan tertib pengguna dan menambah pendapatan negara dari rakyat yg benar2 degil sekiranya saranan yg diatas dilaksnakan. cheerio....happy driving!
ReplyDeleteBukan ape, buat AES dengan tetibe tanpa ada satu tanda pun...Ini mmg betul mcm memasang jerat pd org awam...Saya suke pendapat sdr iban...tq
Delete